Så er det klart: Barack Obama blir USAs nye president. Litt interessant er det også å høre hvordan han har brukt mediene i sin kampanje. På radio tidligere idag ble dette diskutert og jeg leste nettopp en artikkel i klassekampen om det samme. Min mann sa det så korrekt: "En 2.0-president". Så da måtte jeg inn på nettet og se selv..
Barack Obama publiserte nyhetene om Biden som visepresidentkandidat via Twitter. Via Obamas hjemmeside (og via sms) kan man donere penger (fra småbeløp til større), noe som iflg klassekampen har gitt Obama mer å rutte med enn noen annen presidentkanditat. Han har egen blogg og du kan selvfølgelig abonnere på rss-feeds. På sida hans kan du til og med lage din egen OB-konto og logge inn for å se mer lokalt relevante nyheter. På facebook kan du bli tilhenger eller legge til applikasjoner med Obama-sitater. Han har over 2 millioner tilhengere på facebook og han har over 858000 venner (McCain har "bare" 135000). Obama Everywhere står det på hjemmesiden; han er på youtube, flickr, myspace og et titalls andre 2.0-steder. Jeg tror sannerlig han har vært innom de fleste 23 tingene (kanskje med unntak av norske origo ;-)
Ilf klassekampen (igjen) har Obama bevisst brukt disse verktøyene istedefor pressen, slik at pressen har vært nødt til å være pålogget twitter for å følge med. Twitter er sjølsagt også fornøyd, iflg sin egen blogg har de økt 46% siden forrige tirsdag.
Det viste seg å være en vinn-vinn-situasjon; det amerikanske folket har valgt seg en skikkelig 2.0-president og 2.0-tjenestene gjør det større enn noen gang. Kanskje bibliotekene har noe å lære av Obamas markedsføringsstrategi i valgkampen?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar