fredag 27. mars 2009

Shakespeare

Etter å ha klippet og limt lista fra BBC, samt satt kryss der de skulle være, ble jeg minnet om noen gode teateropplevelser som jeg har lyst til å dele. Først: London, studietur med bibloskolen 1998 og "The complete works of William Shakespeare (abridged)", som jeg nevnte i forrige innlegg, - en flott opplevelse som jeg ikke glemmer med det første! "The reduced shakepeare company" stod for oppsetningen som tar for seg alle Shakespeare sine stykker på to timer, med humor og vidd i teatersport-stil. De av dere som så Are Kalvø sitt "tusen år og like blid" for noen år siden, er allerede kjent med hvordan Londongruppa presenterer sine stykker. Men, altså: The reduced shapespeare company gjorde det først. Skal du til London, anbefales gruppa på det varmeste. Jeg ser at de nå også har satt opp et stykke som tar for seg den litterære kanonen. Jeg ønsker meg en Londontur!

En gruppe som jevnlig setter opp Shakespeare sine skuespill - med stort hell, er thesbiteateret. En av årsakene er den utrolige scenen i Taulowhullet (eller hølet, som vi som kommer fra Nøtterøy sier); midt i skogen med fantastiske og naturlige rekvisitter. Dessuten har gruppa meget dyktige skuespillere! Publikum må først finne veien til hølet, gjennom skauen, geleidet av skuespiller med fakkel, for deretter å få utdelt myggpapir og muligheten til å kjøpe et pappkrus med vin eller øl, før det hele begynner. En gang måtte vi alle knote oss sammen under en presenning (skuespillere og publikum) fordi et regnskyll lagde pause i oppsetningen. Stemningen etterpå med lukt av våt skog og sol som skinte mellom duggvåte trær, kan vanskelig beskrives som noe annet enn magisk. Shakespeare blir aldri det samme!

Fra 25. juni til 18. juli 2009 skal Hamlet spilles, og er du i Tønsbergdistriktet rundt de tider, vil du garantert ikke angre på at du tar deg en tur til hølet for å oppleve magien dette teateret frembringer.

Det er laget en video om Thesbiteateret, med klipp fra forskjellige oppsetninger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar