torsdag 16. oktober 2008

Bibliotekting

Jeg har opprettet egen profil på LibraryThing - for en stund siden, riktignok.. men jeg har ikke brukt den noe særlig. Har lagt inn et par-tre bøker der, nå har jeg lagt inn et par til. Dette er en tjeneste jeg - dessverre - ikke kommer til å bruke i noe særlig grad... Dessverre, fordi det er en god tjeneste. I LibraryThing kan man få anbefalt nye bøker, utfra de man har lest tidligere og rangert, lese hva andre leser og anbefaler, delta i diskusjoner.. alt man kan ønske seg, sant? Et eldorado for leseglade folk. Virkelig!

Man kan for eksempel søke i norske baser som basen til Deichmanske, bibsys og sambok. Hadde det virka uten problemer, ville det vært topp! De gangene jeg har søkt har det ikke virka spesielt godt, har kanskje fått opp en liste (etter lang tids venting), og når jeg ber om neste liste kommer "Don't panic! There was a problem handling your search...." Det tar nesten like lang tid å legge inn på nytt, slik jeg ofte må gjøre i Visual bookshelf.

Det har seg slik: Jeg bruker allerede Visual bookshelf-applikasjonen i facebook, og jeg gidder rett og slett ikke legge inn alle bøkene jeg leser både her og der... På facebook har jeg allerede venner med samme applikasjon, vi kommenterer og anbefaler bøker til hverandre, deltar til og med i diskusjoner en gang i blant.

Det begynner å bli ganske mange kontoer med brukernavn og passord som man skal holde styr på. Det er kjekt med alt på en plass. Den dagen jeg kan integrere LibraryThing-kontoen som en del av facebook-kontoen, skal jeg vurdere det på nytt. Enn så lenge har jeg nøyd meg med å bli tilhenger av nettstedet via facebook :-P

3 kommentarer:

  1. Hei Anita, ser dere er godt i gang med 23 ting! Måtte jo innom å se - har fysisk sett forlatt bibliotekverdenen, men ikke mentalt.. He he.. Fortsatt god høst! Stine i Båtsfjord

    SvarSlett
  2. Heisann Stine!

    Hyggelig å se at du ikke har forlatt oss helt!

    Det er lov å hive seg med viss savnet blir for stort ;-)

    SvarSlett
  3. He he, jeg tror faktisk jeg allerede har gjort det meste innen 23 ting, faktisk. Sånn på privat basis, selvsagt! Og bibliotekutdannelsen kommer nok alltid til å sitte i ryggmargen min! Det er mye derfra jeg har nytte av i ny jobb!

    SvarSlett